I takt med at både små og højtprofilerede virksomheder bliver lagt ned af cyberangreb, bliver det endnu vigtigere at få styr på cybersikkerheden, når man udvikler digitale løsninger. Cybersikkerhed er dog et komplekst emne, da trusselsbilledet konstant udvikler sig. Samtidig er det ikke alle virksomheder, der har viden om og blik for cybersikkerhed, og det er et område, som ofte bliver anset for dyrt og bøvlet.
Sammen med en række virksomheder har Sb3D-projektet derfor udviklet et dialogværktøj, som skal gøre det nemmere at tale om sikkerhed. Virksomhederne er Openminds, Prevas, Vertica, Trifork Digital Health og Mjølner Informatics.
Dialogværktøjet består af tre dele: Forberedelse, Præsentation, Tjekliste samt en introduktion. Værktøjet henvender sig primært til udviklingshuse, som skal starte en dialog om cybersikkerhed med deres kunder, fortæller Laura Lynggaard Nielsen, der er Senior Security Anthropologist i Alexandra Instituttet.
“Vi har lavet værktøjet, fordi vi kunne se, at det nogle gange er svært for udviklingshuse at vide, hvordan de skal tage den her dialog med deres kunder. Der sker tit det, at når de skal lave en ny løsning til deres kunder, så vil kunderne gerne tale om features, mens det er lidt sværere at komme i gang med at snakke om sikkerhed. De møder ofte det med ‘hvad koster det’, i stedet for at starte med, hvilket behov der er”.
Her kan dialogværktøjet hjælpe i parterne i gang med de forskellige dele af processerne, forklarer hun:
“Man kan vælge at udelade dele af dialogværktøjet, hvis man ikke finder dem relevante. Gennem interviews har vi fundet ud af, at nogen godt kan lide at bruge præsentationsdelen af dialogværktøjet, mens andre ikke synes om den idé og hellere vil bruge tjeklisten til at stille spørgsmål og finde ud af, hvilket behov der er”.
“Der er et stort behov for sådan et værktøj”, forklarer Morten Hauch fra udviklingshuset Openminds, der har været med i udviklingen af dialogværktøjet. Han fortsætter:
(c) 2024 Alexandra Instituttet :: Privatlivspolitik